Blog

Bubbels & Boats the aftermovie

Bubbels & Boats was a great success. We want to thank everybody for coming and see you next year!

Read more

Bubbels & Boats

BUBBELS & BOATS:

Nog 10 nachtjes slapen en dan is het alweer zover: Bubbels & Boats Italian style! uitnodiging gekregen en aangemeld, Tot volgende week!

Zijn we u vergeten een uitnodiging te sturen? Stuur even een pb of mail naar Barend@vmgyachtbuilders.nl

hieronder vast de aftermovie van de afgelopen B&B om in de stemming te komen!

Read more

Puffin 50 “Jaleo” status update:

Puffin 50 “Jaleo” status update:
Today we have some sneak peaks of the Puffin 50 ‘Jaleo’. This Puffin 50 is probably the most luxurious Puffin Yacht we built so far. It comes with a beautiful oak interior combined with white panels. This Puffin 50 has 2 bathrooms and 3 cabins. She is going to her new owner in Spain after sea trials in April.

At the moment we are in the last stage of building on shore. The yacht will be let into the water the 10th of April and rigged in the days after. This beauty will be displayed at our Bubbels & Boats party the 13th of April, at our sales yard in the city centre of Enkhuizen.

If you are interested in joining our party. There are some spots available on our guest list. Please send an email to Barend@vmgyachtbuilders.nl.

Click here for the complete photo session.

Read more

KIELONDERHOUD

KIELONDERHOUD:

Meer en meer krijgen wij vragen over het checken of vernieuwen van kielbouten. De vraag is vaak: Hoe vaak moeten mijn kielbouten worden gecheckt of wat kost het om kielbouten te vernieuwen?
Dit zijn beide moeilijk te beantwoorden vragen die per geval verschillen. Daarom zullen wij u hier ook per boot antwoord op moeten geven. Hieronder een voorbeeld. Voor informatie over onderhoud mail: Lars@vmgyachtbuilders.nl

VOORBEELD:

De gegalvaniseerde bouten van de boot zijn in de loop der jaren gaan roesten. Om te kijken of dit alleen oppervlakkig is of dat de bouten zijn door geroest is verder onderzoek noodzakelijk.

Ook is er roest te zien op de scheiding tussen de kiel en de romp. Wij besluiten de kiel volledig los te halen om de hechting van de kiel aan de boot te garanderen.

We vervangen de gegalvaniseerde bouten door nieuwe hoogwaardig RVS bouten met RVS ringen en moeren.

De kiel wordt netjes vlak gemaakt evenals de boot. Een beschermende laag primer is aangebracht.

Als laatste zetten wij de boot op de kiel met bouten. We laten de kit harden onder het gewicht van de boot. Wanneer de kit hard is draaien we de bouten weer vast met de momentsleutel op de juiste spanning.

De boot is weer klaar voor jaren vaarplezier.

           

Read more

Wegens snelle groei gezocht: Scheepstimmermannen

Wegens snelle groei gezocht: Scheepstimmermannen! (full time, part time of ZZP)
VMG Yachtbuilders – ‘Building the Future Classics’

VMG Yachtbuilders is gevestigd in Enkhuizen en gespecialiseerd in het hoogwaardige, custom en semi-custom build segment. VMG heeft o.a. twee eigen merken: Puffin en Agile Yachts en kan bouwen tot 35 meter, zowel zeil als motor. Tot die maat is er geen vraag die wij niet aan kunnen.

In Enkhuizen heerst al generaties lang een jachtbouwcultuur, waardoor wij beschikken over enorm vakmanschap op zowel het moderne als traditionele vlak.

Wij zijn trotse Nederlandse jachtbouwers die met een passie voor perfectie dromen realiseren die de geschiedenisboeken in gaan. Ben jij bereid je hieraan te verbinden?

Wij vragen
Een ervaren en/of leergierige Scheepstimmerman m/v voor de luxe (custom build) sector, die kennis heeft van speciaal geselecteerde houtsoorten & fineren, meubel- en exterieurbeslag en alle voorkomende noviteiten als allround meubelmaker. Hij of zij is bekend met een zeer uitgebreid machinepark, waaronder een CNC-machine en alle meest voorkomende elektrische handgereedschappen.

Iemand voor wie tekeningen lezen (of tevens tekeningen vervaardigen) een normale communicatievorm op de werkvloer is.

Je bent veelzijdig en zelfstandig en hebt eventueel kennis, of anders interesse in het werken met en produceren van composieten die gebruik maken van glas, carbon, aramide en hybride vezels.

Je hebt een uitgebreide gereedschapskist aan talenten, gezond verstand en oplossingsgerichtheid.

Wij bieden

Dynamische werkomgevingen, waaronder een afbouw- en composietafdeling, eigen spuitcabine, prefab/afbouwloods, verkoophaven en jachtservice met getalenteerde, inspirerende en gedreven collega’s die afzonderlijk of gezamenlijk inzetbaar zijn voor de meest voorkomende werkzaamheden in de luxe jacht-, interieur en exterieur (af)bouw, zowel in binnen- als buitenland.

Geïnteresseerd geraakt?

Graag je sollicitatie in een sollicitatiebrief met CV naar:

VMG Yachtbuilders bv
T.a.v. Matthijs van Daal
Info@VMGyachtbuilders.nl

Voor meer informatie: 0228 322 352. Acquisitie n.a.v. de vacature wordt niet op prijs gesteld!

 

Read more

A new Olivier van Meer custom design, built by VMG Yachtbuilders, ready for her circumnavigation

After 50 years of dreaming, we built her owner the fast & able sailing yacht Spirit of Venice

Spirit Of Venice

We first came into contact with the client in March 2015. He was especially charmed by the design of our Zaca® line but also had very specific wishes such as a foldable swim platform on the stern and some fantastic ideas for the interior. Once we started making sketches these quickly lead to an all-new design, albeit with recognisable Van der Meer elements such as the spacious deck saloon and decorative but sturdy hull lines. This design also features our proven free uprunning 

centreboard, allowing the yacht with a minimal depth of 2.10 metres to also enter small harbours and shallow sailing areas.

We chose an aluminium hull for this design (built by Dijkstra Metaalbewerking in Harlingen) and a Corecell composite deck, cockpit and superstructure (a specialism of VMG Yachtbuilders). This allowed for a good balance between cost, strength and weight. The aluminium hull has been reinforced to provide protection against floating materials at sea.  

The owner, who is an experienced ocean sailor, wanted to be able to sail the yacht single-handed and had a strong 

preference for a gaff rig. All sails are therefore equipped with electric furling so that the yacht can be fully operated from behind the steering wheel. As always, we made sure that the design offers the best combination of speed and comfort, 

especially important here as the owner intended to embark on some serious world trips. Spirit of Venice can be sailed from within the cockpit in bad weather, offering optimal protection against the elements.

In addition to the practical requirements, the owner had some very specific ideas in relation to the styling of the exterior and interior, which he wanted to be classic and playful, with lots of wood on the deck, as much bronze and brass as 

possible, and a keen eye for detail. Anything but standard, the result is a uniquely personal yacht built to perfection by VMG Yachtbuilders in Enkhuizen (NL) .

Although we took care of the design and served as owner’s rep on the build, he himself was closely involved every step of the way. Building his own yacht was not only a life-long dream – he also wanted to savour the experience as much as he could. Toasting to a successful sea trial, I asked the owner why he’d chosen to work with us. “You were the only ones who really listened to what I wanted and design yachts from a life-at-sea perspective,” he replied. Duly noted!

In case of publication: ask us for the authorized high res photos.
With all publications should be mentioned: ‘All photos and illustrations: Olivier van Meer Design/VMG Yachtbuilders

 

Read more